Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pojazdy autonomiczne wyjadą na szwajcarskie ulice

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
13-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Pojazdy autonomiczne wyjadą na szwajcarskie ulice
fot. TrapezeTrapeze
Swobodne poruszanie się pojazdów zautomatyzowanych po ulicach miast to w dalszym ciągu kwestia pozbawiona globalnej jurysdykcji. W tej sprawie każde państwo musi przeważnie radzić sobie samodzielnie. W Stanach Zjednoczonych na przykład problem ten rozwiązywany jest już na poziomie konkretnego stanu. W Europie większość państw czeka ciągle na wytyczne ze strony Unii Europejskiej i zatwierdzone przez nią testy. W efekcie państwa członkowskie pozostają daleko w tyle za USA i Chinami. W międzyczasie rychłe wprowadzenie własnych rozwiązań zapowiedziała Szwajcaria.

Powszechnie uważa się, że pojazdy zautomatyzowane mogą zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego i poprawić jego płynność. Otwierają one również nowe możliwości dla gospodarki i dostawców usług transportowych. Unia Europejska przedstawiła w 2019 roku harmonogram, który planuje wypuścić na ulice całkowicie zautomatyzowane pojazdy dopiero od 2030 roku. Uzasadniła jednocześnie, dlaczego wprowadzenie pojazdów automatycznych będzie korzystne.
Szwajcaria natomiast, jako kraj niezależny, 13 grudnia 2024 r. na posiedzeniu Rady Federalnej przyjęła rozporządzenie regulujące zautomatyzowaną jazdę, które wejdzie w życie już z dniem 1 marca 2025 roku.

Piloci autostradowi i pojazdy bez kierowców na pokładzie

Rozporządzenie w sprawie zautomatyzowanej jazdy dopuszcza ostatecznie trzy przypadki jej użycia.

W pierwszym z nich kierowcy pojazdów zautomatyzowanych mogą korzystać z pilota autostradowego na autostradach. Jeśli pilot jest aktywny, mogą puścić urządzenie sterujące i nie muszą już stale monitorować ruchu drogowego i pojazdu. Muszą jednak w każdej chwili pozostać w gotowości do samodzielnego prowadzenia pojazdu, jeśli zautomatyzowany system ich o to poprosi. Jest to tak zwane używanie systemów jazdy półautonomicznej 3. poziomu (SAE Level 3).

W przypadku drugim dozwolone jest korzystanie z pojazdów autonomicznych na oficjalnie zatwierdzonych trasach. Zatwierdzenie tras leży w gestii kantonów. Pojazdy autonomiczne muszą być monitorowane przez operatora w centrum sterowania. Jeśli pojazd nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać problemu, system prosi operatora, na przykład, o zasugerowanie pojazdowi manewru jazdy. Wykorzystanie pojazdów autonomicznych może być szczególnie atrakcyjne w przypadku przewozu towarów i pokonywania "ostatniej mili" w przewozie osób.

Przypadek trzeci to automatyczne parkowanie bez obecności kierowcy możliwe w obrębie wyznaczonych i oznakowanych garaży oraz miejsc parkingowych. Za ich określenie odpowiedzialne są kantony (podstawowa, terytorialna jednostka administracyjna Szwajcarii) lub gminy.

Homologacja pojazdów – kwestie praktyczne dopuszczenia do ruchu

W celu użytkowania pojazdów automatycznych, Szwajcaria, tak samo jak inne kraje, musiała poddać pojazdy procesowi homologacji. Jest to proces dopuszczenia auta do ruchu drogowego. W procesie tym specjaliści sprawdzają, czy samochód spełnia normy oraz warunki techniczne pozwalające na jego bezpieczne użytkowanie. Podobnie jak wszystkie inne pojazdy silnikowe, pojazdy z układami automatyki również wymagają homologacji, aby mogły zostać dopuszczone do ruchu drogowego.

Producenci pojazdów muszą przedstawić kompleksowe dowody na to, w jaki sposób gwarantowane jest bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego w okresie eksploatacji systemu automatyzacji. W wielu państwach europejskich trwają odpowiednie testy pojazdów zautomatyzowanych zgodnie z harmonogramem zapowiedzianym przez Komisję Europejską.

Pojazdy zautomatyzowane na drogach państw Unii Europejskiej

Idąc za definicją, samochody zautomatyzowane są wyposażone w czujniki, wbudowane kamery, komputery pokładowe, wysoce precyzyjny system GPS, odbiorniki satelitarne i radary bliskiego zasięgu oraz wykonują całość lub część zadań związanych z kierowaniem pojazdem.
Jak widać na schemacie przedstawionym w 2019 roku przez Komisję Europejską pojazdy jedynie wspomagające kierowców obejmują poziomy 1 i 2 automatyzacji i są już od dłuższego czasu dostępne na rynku europejskim. Pojazdy autonomiczne (poziomy 3 i 4) są obecnie testowane i zgodnie z oczekiwaniami i zapowiedziami mają wejść na rynek do roku 2030. Natomiast pojazdy w pełni zautomatyzowane (poziom 5) powinny być dostępne począwszy od roku 2030.

Widać zatem, że założony przez Unię Europejską proces jest stopniowy i długotrwały. My natomiast czekamy z niecierpliwością na wnioski z pierwszych tygodni po wprowadzeniu automatów na ulice Szwajcarii. Jednym z niewielu benefitów pozostawania w tyle jest możliwość czerpania z doświadczeń pionierów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

O autonomicznych pojazdach w samorządach - bezpłatny webinar

Mobilność

O autonomicznych pojazdach w samorządach - bezpłatny webinar

informacja prasowa Trapeze Poland 17 grudnia 2021

Francja. W Indre testują autonomiczne minibusy

Mobilność

Francja. W Indre testują autonomiczne minibusy

Magdalena Romanowska 26 października 2020

Prawna rejestracja autobusu autonomicznego pozostaje bardzo trudna

Komunikacja

Trapeze: Czy pojazdy autonomiczne pozwolą na odzyskanie przestrzeni?

Komunikacja

Zobacz również:

O autonomicznych pojazdach w samorządach - bezpłatny webinar

Mobilność

O autonomicznych pojazdach w samorządach - bezpłatny webinar

informacja prasowa Trapeze Poland 17 grudnia 2021

Francja. W Indre testują autonomiczne minibusy

Mobilność

Francja. W Indre testują autonomiczne minibusy

Magdalena Romanowska 26 października 2020

Prawna rejestracja autobusu autonomicznego pozostaje bardzo trudna

Komunikacja

Trapeze: Czy pojazdy autonomiczne pozwolą na odzyskanie przestrzeni?

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5